چهارشنبه

مشخصات بلاگ

روز چهارشنبه به نام حضرت موسى بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادى علیهم السلام است.در زیارت آن بزرگواران بگو:
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَوْلِیَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکُمْ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِینَ وَ جَاهَدْتُمْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاکُمُ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِینَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا إِبْرَاهِیمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى یَا مَوْلایَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَ جَهْرِکُمْ مُتَضَیِّفٌ بِکُمْ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا وَ هُوَ یَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِیرٌ بِکُمْ فَأَضِیفُونِی وَ أَجِیرُونِی بِآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.

بایگانی
پیوندها

شهد رمضان (جزء 27)

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات 31 تا انتهای سوره ذاریات و سوره های طور, نجم, قمر, رحمن, واقعه و حدید


- بقیه قصه مهمانهای والامقام ابراهیم (ع), اشاره ای به موسی (ع) و قوم عاد و ثمود و نوح (ع)  (31-46)

- آسمان را با قدرت بنا کردیم و آنرا همواره گسترش میدهیم... (اثبات نظریه انبساط عالم...)  (47)

- آیه رو ببین از چه لغتی استفاده کرده....: به سوی خدا بگریزید... به این عبارت فکر کن... کِی فرار میکنی؟ به چه سمتی فرار میکنی؟ چرا فرار میکنی؟ و و و ... (50)

- جن و انس را نیافریدم مگر اینکه عبادتم کنند... (کی بهتر عبادت کرد؟ موجود (انسان) کامل کیه؟ هرکی عبادت کننده تر باشه؟ خدا هم که راست میگه,نه؟ پس... اشهد ان محمد عبده... و رسوله... ... ... اول بنده بود... خوب بنده ای بود, خوب عبادت میکرد, بعد رسول شد)  ... ... ... (56)

 

 

سوره طور

- یکسری قسم... به کوه طور, و کتابی که در در صفحه ای گسترده نوشته شده, و بیت المعمور (کعبه فرشته ها در آسمانهای بالا... درست در بالای محل کعبه در زمین...) , و سقفی برافراشته, و دریایی لبریز یا جوشان... که... عذاب پروردگارت حتما اتفاق خواهد افتاد... (خدا از این رمز آلود تر میتونست حرف بزنه... مفسران خودشون رو به زحمت می اندازند... جواب هیچکدوم راضیم نمیکنه...) (1-8)

- یکی از نعمتهای بهشت اینه که اگر آدم بچه های بزرگ داشته باشه, که مومن باشند و خیلی هم دوستشون داشته باشه, خدا بچه ها رو میاره کنارشون تا در کنار هم شاد باشند, یعنی درجه بچه ها میاره بالا... و بعد برای اینکه نگی این که عدالت نیست بلاخره اون پدر یا مادر زحمت بیشتری کشیده, خدا میگه, چیزی از عمل کسی کم یا زیاد نمیشه... (درحالی که همه پیش هم هستند یعنی چی؟؟؟ فکر کنم یعنی همه به یک اندازه از نعمتها بهره نمیبرد... هرکس اندازه عملش... حتی درکنار هم...) (21)

- درباره لغت "یتنازعون" بحث هست... از هم تحویل میگیرند؟ یا از هم میربایند؟ ... جامهای شراب بهشتی رو میگم... (23)

- نوجوانانی, همچون مروارید در صدف...(24)

- خدا بهت لطف کرده که کاهن یا مجنون یا شاعر نیستی... (29)

- یه تهدی کوچولو: اگه راست میگن, مثل قرآن بیارن... (34)

- تو کاملا در حمایت ما هستی...(48)

 

 

سوره نجم

- قصه معراج... (این اولین سوره ایست که وقتی نازل میشد, پیامبر بلند بلند میخواندند... قبل از هجرت هم بوده. تاریخ دقیقش معلوم نیست), (فقط یه چیز بگم... توی این ایات یکسری ضمیر داریم که مرجع مشخصی ندارند, بین مفسران به شدت سرش بحثه که مرجع, خود خداست, یا جبرئیل... من با خدا موافقترم... به نظرم مربوط تره... یک جور شهود حسی و نزدیکی خاصی که پیامبر نسبت به خدا پیدا پیدا کرد. کلا دوبار در زندگی... اول بعثت و زمان معراج... در همین دومرتبه هم پیامبر جبرئیل را به قیافه اصلی اش دید...), (کلی بحث درباره اینکه نجم کیه؟ چیه؟ اصلا خود آیه اول کلی بحث داره...), (و نکته آخر... اینهمه ماجرا و بحث سر چی؟ دلیل معراج چی بود؟؟؟ خدا میگه بردیمش تا "آیات بزرگ رو ببینه..." کمی مشکوک نیست... آیات بزرگ یعنی چی؟؟؟ اهل معنا میگن, هر نشونه دیگه ای رو میشد تو زمین هم نشون پیامبر داده بشه... غیر از... واقعیت و نقش حضرت امیرالمومنین علیه السلام در دستگاه خداییِ خدا... ... ...) (1-18)

- ماجرای بتها... دخترای خدا هستند؟ فرشته ها چی؟ ... (19-30)

- (یادتونه گفتم برخی عبارات در قرآن دقیقا در کتب مقدس قبلی تکرار شده (شاید بهتر بود برعکس مینوشتم...) این ایات همه مشابه هستند... (36-55)

 

 

سوره قمر

- (همه سوره بدون هیچ وقفه ای غیر از دو ایه آخر... تهدیده... , من وزن این سوره رو خیلی دوست دارم...)

- اوضاع مردم در هنگام خروج از قبرها برای حساب و کتاب... خیلی ترسیده اند... خیلی(6-8)

- قصه نوح (ع): بسیار آزار کشید, گفت خدایا انتقامم رو بگیر, درهای آسمان رو باز کردیم... زمین رو هم شکافتیم, این دوتا آب به اندازه مشخص و مقدر باهم قاطی شدند..., او را سوار مرکبی که از الواح و میخها تشکیل شده بود کردیم... ... ... (من این روایت رو خیلی دوست دارم... :  پیامبر اسلام فرمود: « هنگامی که خداوند اراده کرد قوم حضرت نوح را هلاک کند، به نوح فرمان داد کشتی بزرگی بسازد. جبرئیل نیز با میخ‌هایی برای ساختن کشتی فرود آمد. در میان انبوه میخ‌ها پنج میخ ویژه بود که درخشش خاصی داشت و بر روی هر یک نام یکی از پنج نور مقدس محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نقش بسته بود. حضرت نوح هر کدام را بر می داشت، میخ همچون ستاره‌ای در تاریکی شب می درخشید. هنگامی که میخ پنجم را برداشت، پس از درخششی، اشکی از آن جاری شد. نوح از جبرئیل پرسید: « این میخ و اشک چیست؟» جبرئیل در پاسخ گفت: « این میخ حسین بن علی است.» حضرت نوح نیز هر یک را در یک طرف از کشتی کوبید.

پیامبر فرمود: « در آیه « و حملنا علی ذات الواح و دسر » منظور از « الواح » چوب‌های کشتی و منظور از « دسر » ما هستیم. اگر ما نبودیم کشتی حرکت نمی کرد

منابع: بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴- امان الاخطار، ص ۱۰۷ و ۱۰۸

- قوم عاد: روز تماماً شوم: این ماجرای سعد و نحس خیلی روش بحثه, تا حالا  سند  منطقی قابل اعتمادی برای  اثبات آن پیدا نشه اما آیات و روایات زیادی در این باره داریم. مثلا : نزول قرآن در شبی مبارک و عذاب عاد در روزی نامبارک. با دقت به اینگونه روایات میشه برداشت کرد عمدتا روزهایی خوش یُمن یا بد یُمن نامیده شده اند که در آنها یک اتفاق مهم افتاده باشد. مثلا در تاریخ شمسی ,روز عید غدیر,بسیااااااااااااار مبارک است و آنروز نوروز است... یا مثلا روز عاشورا بدلیل اتفاقی که در آن افتاده تا ابد نحس است... و مثل اینها خیلی خیلی خیلی روایت از معصومین داریم... نتیجه گیری اینکه خدا خواسته به این بهانه حواست به کارها و اعمالت باشه. و بدونی چرا یه کارهایی رو نمیکنی یا میکنی... (برای اطلاع بیشتر, پیشنهاد میکنم تفسیر المیزان جلد 19 رو مطالعه کنید, جناب علامه حدود 7 صفحه در اینباره توضیح داده اند...) , من فوق العاده فوق العاده این تعبیر خدا رو دوست دارم... برای توصیف هیکل و ظاهر مردم عاد که هلاک شده اند, یک عبارت استفاده میکنه, "مثل تنه نخلِ ریشه کن شده..." تا حالا نخل دیدی؟؟؟ (هیکل اونها مثل تنه ی نخل بوده...) ,(18-22)

- قصه ثمود... (تو این قصه همیشه یک چیز برام جالبه... غیر از شقی ترین افراد و و و ... [گریه], اونم اینکه یک نفر ناقه رو پِی کرد, اما همه عذاب شدند... چون به کار او راضی بودند...) (23-32)

- قصه قوم لوط(ع): آنها از او خواستند مهمانانش را در اختار آنها بگذارد, اما ما چشمهایشان را محو کردیم... محو... اما توبه نکردند... (33-40)

- قوم فرعون (41-42)

- کفار زمان پیامبر و ... : شما ها اوضاعتون از این قبلیها بهتریه؟؟؟؟ اصلا, براتون تو کتابهای اسمانی امان نامه اومده؟؟؟  (43-48)

- هر چیزی را به اندازه آفریدیم... (49)

 

 

سوره رحمن

- خدا به پیامبر قرآن رو آموخت و به انسان کامل... روحی له الفداء بیان رو... (1-4)

- خلقت دقیق و افریده های منظم خدا, که همه دربرابر او خاضعند... و برای انسان خلق شده اند... پس کدامیک از نعمتهای پروردگارت را تکذیب میکنی؟؟؟  (5-13)

- خلقت موجودات ذی شعور... آدم از سفال و جن از شعله های آتش... (و خطاب تمام سوره به این دو گروه است...) (14-16)

- خدای مشرقها و مغربها... آنالما دیدید؟ میدونید چیه؟ شاید یه روز برای هرکی ایمیلش رو دارم ... یا نه, برای هرکی بخواد... عکسش رو بفرستم تا این آیه قرآن رو ببینید... (17)

- وای وای وای وای... این آیه رو براساس تفسیر قشنگش بخونید... دوتا دریا کنار هم که باهم تماس دارند, اما هیچ وقت یکی بردیگری غلبه نمیکنه, از هردوتاشون مروارید و مرجان استخراج میشه..., و برای اوست کشتیهای بادبان دار کوه پیکر... (امام صادق (ع) میفرمایند: دو دریا فاطمه و علی هستند و دو گوهر حسن و حسین... (علیهم السلام)... (19-24)

- همه میمیرن, تو میمونی... (وجه خدا میمونه... وجه خدا چیه؟ کیه؟...) (26-27)

- همه موجودات زمین و آسمان از تو تقاضا دارند..., و تو هر روز مشغول کاری جدید هستی... هر روز خلقت هر روز ... (به قول سارا, امام زمان (عج), به عنوان وجه خدا,  کلُ یومٍ هو فی شأن است... او هر روز در عالم و در من و برای ما ظهور میکند... جمعه ها منتظر چی هستی؟؟؟ خودتو دریاب...) (29)

- آدم و جن, اگه میتونید از مرزهای زمین و آسمان بگذرید... نمیتونید مگر به کمک نیرویی... (و من اون موقع میگفتم یعنی موشکش رو ,ابزار مناسبش رو بساز, میتونی جاهای دورتر فضا هم بری... چون خدا نگفته هرگز نمیشه...) (33)

- وقتی که آسمان شکافته شود و مثل چرم/ روغن مذاب سرخ و گلگون شود... تصویر سحابی رزتا رو دیدید؟ همیشه زیرش این آیه رو مینویسند... انگار تصویر این آیه است... (37)

- قیافه ها اونروز تابلوه... لازم نیست کسی توضیح بده چکارست... (39-41)

- خب رسیدیم به آیات توصیف بهشت... تو آیه نهرها گفته بودم که تا حالا به اندازه کافی درباره ترجمه لغت به لغت نعمتهای بهشتی زیاد شنیدید, حالا من میخوام یه جور دیگه بگم... , (قبلا عذر خواهی میکنم از دوستانی که ممکنه خیلی متوجه توضیحات و تفاسیر مختلف راجع به اون عبارت قرآن نشوند. این ها تفاسیر عرفانی است که کمی سطح بالاتری از تفاسیر رایج داره. راستش این بخش رو فقط برای یک سری مخاطبان خاص نوشتم. بقیه لطف کنند صبوری کنند و از رویش عبوری  رد شوند... خیلی خلاصه نظر تفاسیر مختلف را پشت سر هم میاورم...).

برای  آنان که به مقام خوف دو بهشت وجود دارد: یک باغ همیشه در آن سپری میکند و دیگری را گاهی می اید و دائم در آن سکونت ندارند, یک باغ برای گذران مراحل تکامل معنوی و دیگری برای پس از تکامل... , جایزه ای برای طاعت و  جایزه ای برای ترک معصیت, یکی حقش بود و یکی فضل خداست, یکی جایزه ای برای خوف و دیگری جایزه ای برای رجاء, یکی بخاطردرک لذت شیرینی عبادت در دنیا و دیگری پاداش خود عبادت در آخرت, یکی شامل لذات روح و دیگری شامل لذات دل و و و و و و و ...

 پرطراوت و پر نعمت: تو دنیا کارهای خوب متنوع انجام میداد, مناسب اون  در آخرت جایزه های متنوع میگیره. تو دنیا غرق در بهشت بوده. اونجا هم همینطور...

دو چشمه جاری دائمی: (دوچشم گریان بر امام حسین(ع)...), سلسبیل و تسنیم, علم و عشق(آب و شراب), اشک شوق و اشک خوف و و و و و و ...

از هر نوع میوه دو تا: یه نوع شناخته شده است و جایزه انفاق و عمل صالح است و دیگری شناخته نشده است, یک نوع بخاطرآدابی است که انجام دادی و یک قسم بخاطر لذتی است که بردی..., یکی لذت قلب و دیگری لذت نفس و و و و ...

بستر/فرش با آستر ابریشم: آسترش اینه,خودش چیه؟؟؟ خدا جواب نمیده..., این بسترِ انس با خداست, بر مقاماتی تکیه زده اند که زیر سازی آن کمالات خوب است روسازی آن معلوم نیست چیست...

میوه های دردسترس: چون توی دنیا در همه حال مشغول به خدا بودند و همه جا بذر او را کاشته اند, آنجاهم همه جا از این ثمره استفاده میکنند بدون هیچ زحمتی. دینداری عاشقانه زحمت نداره... معرفتش هم نزدیکه و دم دست...

قاصرات الطرف: چشمشان فرو افتاده است و به کسی غیر از همسر خود نگاه نمیکنند...   در عرب برای واژه "نفس" ضمیر مؤنث میاد.  قناعت در مادیات داشته اند, در دنیا چشم از گناه برداشته اند, چشم به خدا دوخته اند و در انتظار فضل او...

دست نخورده: این نعمت ها, فقط مال اونه... دست کس دیگه ای بهش نمیرسه...

مثل یاقوت و مرجان: بهشت نفسانیات قرمز رنگ و بهشت معنویات سفید رنگ است..., قاصرات الطرفِ بهشت هم نفسانیات فرد را تأمین میکنند و هم امور باطنی وقلبی او را. ظاهر و باطن انها کاملا اراسته است...

دوتا بهشت برای گروه بعدی که پایین تر هستند : جای اصحاب الیمین است

کاملا خرم و خیلی سرسبز(رنگ): تو دنیا به سبزه نگاه کرده اند(براساس روایت امیرالمومنین(ع) که نگاه به سه چیز دل رو شاد میکنه...) تو دنیا نگاهشون به مشکلات زندگی نبود به گشایشهای زندگی نگاه میکردند,سبزی زیاد کنایه از شدت شادابی و نشاط است..., شروع کار خیر سبز کمرنگه, استقامت که توش نشون دادی هِی پررنگ تر میشه...

دو چشمه در حال فوران: محبت اهل بیت تو دلها فواره میزنه...,علم هم علمی است که نمایش دارد بروز خارجی دارد میجوشد... مردم هم بیشتر دوستشون دارن... مثل فواره...

خیرات حسان: خوش اخلاقی نفس بهشتیان..., همه زیبایی های اخلاقی در آنها جمع است... البته این ثمره علم و عملشان است. قرب و رضا و بندگی مدام در دنیا چهرشون رو زیبا کرده...

حور مقصورات: در این عالم هم اعضا و جوارحشان را از معصیت حبس میکنند. قلبشان را,سر و فکر و عقلشان را حفظ کرده اند...

بالش سبز : جایگاه علمی آنهاست.دانسته هایشان در دنیا کمک میکرد با غصه زندگی نکنند. سبزی, اثر علم یا اثر فکر یا اثر دیده عبرت بین است...

فرش نیکو: عرب به زیر انداز  عجیب و ناشناخته میگه عبقریّ... حالا جایزه خدا آنقدر عجیب  و باشکوهه که قابل تصور نیست. جایگاهش که از همه برتر است, در دنیا خیلی زحمت کشید تا به برتری های معرفتی دست پیدا کند, آن دنیا هم مقامش بالاست...

- زوال ناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و اکرامت... (78)

 

سوره واقعه

- توصیف روز قیامت و احوال جهان در آن زمان و شما... به سه گروه تقسیم میشید... پیشگامان, دست راستی ها, دست چپی ها. (1-10)

- تعداد بیشتری از اقوام گذشته جزو پیشگامان هستند... (مومنان به همه 123999 پیامبر و وصی های آنها رو روی هم بذار بعد مقایسه کن با پیروان آخرین پیامبر تا حالا یا همیشه... خب کیا بیشترند؟؟؟ پس حسودی نکنید...) (13-14)

- نعمتهای پیشگامان:

تختهای بهم پیوسته و منظم و پشت سر هم: تخت, هدایت است. بر تخت هدایت جلوس کرده و بالا قرار میگیرد.

تکیه زده روبرو: همدیگه رو میپذیرند, بهم پشت نمیکنند, بغض و کینه و حسد درانها نیست,در دیدن یکدیگر به کمال خود اضافه میکنند,شما را از سر راه برنمیدارم بلکه میخوام باشما به کمال برسم... باهم...

نوجوانان جاودانی: اونها میچرخند و مومن ثابت است, نیروهای توانا و قوی در وجود او طواف میکنند, اراده قوی, روح معنوی همه دور وجودشان و دلشان میچرخند و خدمت میکنند...

شراب بدون سر درد و مستی: با شراب عبادت و ولایت و محبت عقل تعطیل نمیشه. اینها خیلی ارزش دارند, بدمستی توش نیست. در دنیا هم بهشتیها همه چیزشون تنظیم و به اندازه بوده...

میوه: مجموع لذات قابل درک در عالم... , لذتها رو ضایع نمی کنند آنها رو پُر میبینند, از کمترینش کلی شکر میکنند و لذت میبرند, بهشتی هم از هر علم و عمل و معرفتی لذت میبرد. لذتهایی همیشگی...

گوشت پرنده هر جوری که بخوای: غذای بهشتی سبک است و کمک به پرواز میکنه,علم..., حکمتهای خاص که پروازش میده...

حور العین: نورانیت آنها را همه نمیبینند خواص میبینند, مختص گروه مذکر نیست, گروه مؤنث هم از همنشینی و زوجیت با آنها و بهره بردن از صفا و نورانیتشان لذت میبرند, عمل صالح فرد نورانی ترین بخش اوست...,قلب و روح شفاف و نورانی در کنار نفس, حقایق بکری که فقط مختص آن فرد است و دیگران بهره ای از آن ندارند و و و و...

در بهشت نه حرف بیهوده میشنوند و نه گناه...

همش سلامِ سلام... ... ...

- حالا نعمتهای دست راستی ها:

زیر سایه درخت سدر بی خار: نفس دارند اما نفسشان خار ندارد آسیب رسان نیست.غضب انها به خودی و دوست آسیب نمیرساند,هیچ صفت مثبت و منفی نفس آنها آزار دهنده نیست. برای کارهای خوب مثلا منت گذاری و بزرگنمایی ندارند...

و سایه موز!!!: همه یکسایز است. همه کارهایشان منظم است مثل دسته موز. اعمالش با هم و کنار هم هستند...

سایه کشیده و گسترده: شیرینی ای که دلت را نمیزند,سایه حس رضایت و راحتی ایجاد میکند. در سایه قناعت,در سایه نور حق و نور اهل بیت (ع). در امور ظاهری و باطنی زندگی اش حضور داشته اند,کشیده و همیشگی...

آبشار: آب که همیشه علم بود. حالا اینجا, علم توحید و علوم روحانی که از بالا جاری است...

میوه های بسیارِ همیشگی و بدون ممنوعیت: خوشی های خیلی زیاد و متنوع. لذت مناجات با خدا, لذت تماشای آفریده های خدا,لذت تفکر ,از همه چیز نهایت لذت را میبرند... و چون مدام شاکر هستند ازشون گرفته نمیشه و اضافه  هم میشه...

فُرُش مرفوعه (بسترهای بالا...) که آفرینش نوئی داشته اند و دست نخورده اند: رفعت مقام و جایگاه, از عالم ماده بالاترند و به زمین نچسبیده اند, آفرینش این نفوس طوری بوده که هرگز آلوده نمیشوند, با اهل دنیا ارتباط و معاشرت دارند اما هرگز قاطی انها نمیشوند و دنیایی ها هیچ نفوذی به آنها به قلب و روح و فکر انها ندارند...,همیشه خدا برایشان یک نعمت جدید ارائه میکند به همین دلیل همیشه شاداب و پر نشاط هستند...

عربا اترابا: نفس عاشق آنها براساس تکلیف کاری را انجام نمیدهد همه کارهایش بر اساس عشق است. این نفوس با عقلهایشان هم متناسب است و تضاد مشخصی بین آندو نیست...

گروهی از قدیمیها هستند, گروهی از جدیدیها هستند

- و دست چپی ها:

باد و اب داغ: در حرارت مسموم زندگی میکنند..., همه چیز زندگیشون مسمومه... اعتقادات, رفتار,اخلاق. کشنده ترین سم هم جهالت است... , اینها اهل علم هستند اما علم باطل (آب داغ)... ,علم برایشان غرور عجیبی میآورد,  و یا دائما برای دنیا غصه میخورد...

سایه هایی از دود متراکم و آتش زا: دود سیاه خواسته های نفس است... در تاریکی خودشان زندگی میکنند,در سایه اعتقادات و صفات تاریک و خلقیات تاریک خودشان زندگی میکنند. سایه شومی که هیچ آرامش و راحتی ای در زیر آن یافت نمیشود...

- چون از مرفهین بی درد بودند و اصرار به گناهان بزرگ داشتند و به برانگیخته شدن هم ایمان نداشتند, خدا به اونها وعده عذاب سخت میده...

- نشانه های خدا... معاد را باورکن... : آفرینش انسان, کشاورزی, آب, آتش

- سوگند به جایگاه ستارگان... (این قسم منو میکشه...), خیلی قسم بزرگیه اگه بدونید...  که آن قرآن, کریم است... (75)

- قران جاش تو یه کتاب حفاظت شده است... فقط پاکان لمسش میکنند (77-79) .............................................................................................................................................   ... ... ...

-  برای کسی که داره جلوی چشمتون جون میده, چکاری از دستتون برمیاد؟؟؟ برخورد ما هم بستگی داره که جزو کدوم یکی از سه گروه باشه... (83-94)

- حق الیقین... ... ... (95)

 

سوره حدید

- درباره 5 آیه اول این سوره در سوره حشر توضیح خواهم داد... اسم اعظم خدا... اسمهای خدا و ویژگیهای او

- تاکید به انفاق... گنجهای آسمان و زمین دست خداست... برا خودتون انفاق میکنید...(7-11)

- روزی که زنان و مردان مومن را میبینی که نورشان در پیش پا و سمت راستشان میدود... بشارت باد بر شما... (مفسرین کلی زحمت کشیده اند... خب,قبول مشکلی ندارم که این نور اعمالشونه... اما چرا مفابل و راست؟؟؟ راضی نمیشم که, چون اصحاب الیمین اند... )  (12)

- منافقان زن و مرد میگن,میشه یهذره از نورتون به ما هم بدید؟؟؟؟ برید از پشت سرتون(دنیا)بیارید...  (13)

- آیه ای که بسیاری را متحول کرد... (...) آیا وقت آن نرسیده که دلهای مومنان در برابر خدا و آنچه از حق رسیده خاضع گردد؟ و مثل آنهایی نباشند که قبلا به آنها کتاب اسمانی داده شد بعد زمانی طولانی ای گذشت و قلبهاشون سنگ و سخت شد, بسیاری از آنها گناهکارند... (میدونید الان چی توجهم رو جلب کرد... خطاب ایه به مومنینِ... ... ...)  (16)

- کسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده اند, آنها صدیقین و شهدا نزد پروردگارشان هستند, بر انهاست پاداش شان و نورشان... (علامه خیلی بامزه این آیه رو تفسیر کرده اند... 3-4 جور مختلف خوندنش و معانی مختلفی از توش در آورده اند... اما من همچنان برای نورشان... پاسخی پیدا نکرده ام...)  (19)

- 5 مرحله زندگی دنیا مثل 5 مرحله زندگی گیاه... : بازی (کودکی) سرگرمی(نوجوانی) تجمل پرستی و خود ارایی( جوانی) فخر فروشی (به داشته ها...) (بزرگسالی) افزون طلبی و حرص زدن(پیری). زندگی دنیا متاعی دروغ است... (20)

- مسابقه بزرگ: برای رسیدن به آمرزش خدا,از هم سبقت بگیرید...  (21)

- یادتونه گفتم اسم اون یکی ایه مصیبت رو گذاشتم ابن زیاد؟؟؟ خب, اسم این یکی امام سجادِ (ع), هیچ مصیبتی در زمین و وجود شما روی نمیدهد مگر اینکه همه آنها قبل از اینکه زمین را بیافرینیم, در لوح محفوظ ثبت است و این امر برای خدا آسان است...  تا الکی خیلی غصه نخوردید و با داشته هاتون هم خیلی ذوق نکنید... (22-23)

- پیامبران با معجزه, کتاب و قوانین اجرایی و حدید...(تو ترجمه ها میگن ابزار آلات جنگ, سارا میگفت, چرا بصیرت نباشه... تیزبینی... هم نیروی زیادی داره و هم فواید بسیاری داره... ) برای اجرای عدالت توسط مردم... آمده اند... (25)

- از دودمان نوح و ابراهیم علیهما السلام برخی هدایت یافتند و اکثرا گنهکارند... (26)

- اما تو دل پیروان مسیح(ع),  مهربانی و محبت قرار دادیم, و رهبانیتی که اختراع خودشون بود گرچه با هدف خوشحالی خدا بود ولی حقش رو رعایت نکردند. برای همین به اونهایی که ایمان آوردند جایزه دادیم و بسیاری از اونها فاسقند... (27)

- اهل ایمانع اگه به ایمانشون اضافه کنن,حالا اگر اهل کتابند مسلمون بشن اگه مسلمونن مومن بشن و همینطوری برن بالا, خدا هم همینطور جایزه شون رو بزرگ و بزرگتر میکنه (28)

 

واااااااای , برای هرکدوم از این عزیزان باید یه روز جدا اختصاص میدادیم... اما اشکالی نداره هدیه صلوات امروز به همه یاران نزدیک معصومین علیهم السلام که حضورشون باعث شادی آنها میشد و دردی از دلشون کم میکردند... به خصوص جناب : مالک اشتر،  جناب بلال حبشی، جناب ابوذر غفاری و ... جناب سلمان فارسی... ... ...  چرا این جزء هدیه به شماها شد... السابقون السابقون, اولئک مقربون... [گل]

  • ۹۶/۰۴/۰۱
  • narjes srt

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی