چهارشنبه

مشخصات بلاگ

روز چهارشنبه به نام حضرت موسى بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادى علیهم السلام است.در زیارت آن بزرگواران بگو:
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَوْلِیَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکُمْ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِینَ وَ جَاهَدْتُمْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاکُمُ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِینَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا إِبْرَاهِیمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى یَا مَوْلایَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَ جَهْرِکُمْ مُتَضَیِّفٌ بِکُمْ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا وَ هُوَ یَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِیرٌ بِکُمْ فَأَضِیفُونِی وَ أَجِیرُونِی بِآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.

بایگانی
پیوندها

شهد رمضان (جزء 25)

سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات47 تا انتهای سوره فصلت و سوره شوری و سوره زخرف و سوره دخان و سوره جاثیه


- انسان هرگز از تقاضای خیر و خوبی خسته نمیشه... (آرزوهاش تمومی نداره...) وقتی شر و بدی به او برسه, مأیوس و نا امید میشه. بعد اگر بعد از سختی به رحمت و ارامشی برسه, میگه این بخاطر شایستگی ای که داشتم بوده, فکر نکنم قیامتی برپا بشه, تازه اگر هم باشه, من حتما اونجا هم اوضاعم خوبه... اما خدا به زودی کارفران رو از کارهاشون باخبر میکنه و عذاب سختی بهشون میده (49-50)

- آیات آفاقی و انفسی به زودی به آنها نشان داده خواهد شد... (53)

 

سوره شوری

- تو هرچیز دچار اختلاف شدید, داوریش با خداست... (10)

- منظور از کلیدهای آسمان و زمین, کلید خزائن انهاست... (12)

- آی حواستون باشه..., علم زیاد (بدون خدا), تفرقه افکنی میاره... سرتو میگیری بالا میگی, نه, من میدونم, همینی که من میگم درسته و میشه آنچه که نباید بشه... (14)

- آنگونه که مأمور شدی, استقامت کن... (15)

- خدا نسبت به بنده هاش لطف داره... هرکس رو که بخواد روزی میده... (19)

- هرکس مزرعه آخرت رو بخواد, بهش برکت میدیم و به محصولش اضافه هم میکنیم... اما هرکس مزرعه دنیا رو بخواد, یه کمی... از اون رو بهش میدیم, اما دیگه تو آخرت هیچی نداره... (پولدار ترین آدم دنیا, چقدر از دنیا رو داره؟؟؟؟؟ نسبت به داشته های خدا چند درصد داره؟؟؟؟؟؟؟ وقتی مرد, باخودش چی میبره؟؟؟؟؟؟ واااااااااااااای چقدر فقیره......... بعد مثلا آقای بهجت (ره), چی داشت؟ الان چی داره؟؟؟؟ ... ... ... )  (20)

- وای وای وای عجب آیه ای...  همیشه و خیلی زیاد این ایه ذهنم رو به خودش مشغول میکنه... بدلیل کثرت تکرار و شاید عادی بودن آیه, هیچ وقت طی آیات گذشته درباره پیامبران, به این نکته اشاره نکردم که همشون ,حتی اکثر مواقع دستور به پیامبر هم همین بود, همگی میگفتند, اجرمون رو خدا میده ما از شما هیچی نمیخواییم... تنها و تنها یک بار, یک پیامبر, اجر آنهمه زحمتش رو از مردم میخواد... پیامبری که صفت بارزش مهربونیه... و حالا او فقط از مردمش محبت به خانواده اش رو میخواد ... فقط .... کاش نمیخواست.... کاش نمیخواست... کاش نمیخواست.... کاش...   [گریه] (23)

- خدا میدونه آدمها (عمدتا...) اگه زیادی داشته باشند, دیگه خدا رو بنده نیستند, برای همین به صلاح خودش به بنده هاش روزی میده... (نه هر چقدر اونها میخوان...)  (27)

- در روزهای بی ابی و خشکسالی بسیار می خوانیم.... اوست که باران نازل میکند و رحمتش را منتشر میکند وقتی نا امید شُدید, آخه او سرپرست ماست و ستوده شده است... (28)

- هر مصیبتی که به شما میرسد, بخاطر اعمالی است که مرتکب شده اید... و بسیاری را نیز عفو میکند... (ابن زیاد ملعون بیخود ترین استفاده رو از این آیه مهم کرد. این آیه مربوط به ماهاست) (30)

- ( سر این آیه معنی "جاریه" رو فهمیدم... جاریه تو قرآن عمدتا به معنی کشتی آمده... چون روی اب جریان پیدا میکنه. و بامزه تفسیر نوشته بود, اعراب اسم دخترانشان را جاریه میگذاشتند, چون شور و نشاط جوانی در آنها جریان داشت...) (32)

- باد نیاد(در قدیم و حتی جدید) کشتی چطوری حرکت کنه؟؟؟ این, برای آدم صبور و شکرگزار نشانه ایست... (33)

- 9 ویژگی برای استحقاق گرفتن جایزه های بزرگ از خدا لازمه:  ایمان, توکل به خدا, دوری از گناه بزرگ, عفو در خشم, اجابت دعوت خدا, نماز, مشورت در کارها..., انفاق از روزی ای که خدا داده..., در برابر ظلم می ایستند و کمک هم می خواهند... (36-39)

- آتیش جهنم آنقدر وحشتناکه که مجرمان نمیتونن مستقیم نگاهش کنن, زیر چشمی میبینن...(45)

- بارها و بارها خدا میگه, آدم بدها دوستی ندارند که به دادشون برسه... اونجاها نمگه که آدم خوب ها, دوستای خوبی دارند که بیان و نجاتشون بدن... آخی خدایا... مارو هم با دوستای خوبمون علیهم السلام محشور کن... (47)

- (من اسم این ایه ها رو گذاشتم, هدیه های کوچولوی خدا... ) خدا مالک اسمانها و زمینه, هرچی بخواد خلق میکنه... به هرکی بخواد دختر میده,به هرکی بخواد پسر میده, یا اصلا جفتشونو میده, به هرکی هم که بخواد اصلا بچه نمیده...  (49-50)  (یکی از کاربردهای لغت زوج: جفتی بچه بود... یعنی دوتا...)

- انواع وحی: اولا هیچ انسانی لیاقت نداره خدا باهاش حرف بزنه, مگر از طریق وحی (نوح. القای به قلب در خواب هم تو همین ردیفه, مثل ابراهیم), یا از پشت یه مانع (مثل موسی), یا بواسطه یک فرستاده که به فرمان او آنچه را که بخواهد وحی میکند (القای در روح... پیامبر اسلام (ص) )  (51)

 

 

سوره زخرف

- درباره این دوتا آیه از "الحمد لله الذی سخر لنا..." تا "... لمنقلبون" ,  روایات بسیاری هست تقریبا از همه معصومین (ع), که به هنگام سوار شدن بر مرکَب این ایات رو قرائت میکردند. (13-14)

- اگه همون چیزی رو که به خدا نسبت میدهند رو به خودشون بشارت بدهند, صورتشون از شدت ناراحتی سیاه میشه... (17)

- ( ببینید, اینجا دوتا صفت برای جنس مؤنث اومده که میتونید برداشت منفی ازش بکنید میتونید مثبت... بندگان خدا, مفسرین هم البته خیلی با توجه به دوره ای که در اون زندگی میکردند, تلاش زیادی برای تبیین این معانی کرده اند... اما من خود معنی ایه رو میذارم, خودتون میتونید برداشت کنید...) کسی که بین زینتها پرورش یافته... و کسی که در هنگام بحث و جدل قادر به تبیین مقصود خود نیست... (دیگه برداشتش با خودتون... البته خدا این صفات رو میگه که یعنی چنین کسی رو فرزند خدا میخونید؟؟؟) (18)

- همه تلاش حضرت ابراهیم(ع) این بود که همه دودمانش به خط توحید باز گردند... اعراب خود را از او میدانستند و خدا بخاطر ابراهیم به آنها مهلت داد تا پیامبر اسلام در میانشان مبعوث شود و قرآن نازل گردد تا آنها هم بیدار شوند... که البته گروه خیلی زیادی هدایت شدند... (29)

- ما, معیشت آنها را در دنیا میانشان تقسیم میکنیم, برخی را برتر از دیگری قرار دادیم تا با هم تعاون کنند و رحمت پروردگارت از آنچه جمع آوری میکنند بهتر است.... (32)

- (این آیه خیلی جالبه...). دارایی های دنیوی, آنقدر برای خدا ناچیز و بی اهیمت است که اگر باعث انحراف گروه زیادی از مردم نمیشد, به سران کفار خانه هایی با سقفهای نقره و نردبانهایی برای بالا رفتن (حالا یا از جنس نقره و یا برای بیان عظمت خانه ها بیان شده) و درها و تختهای گرانبها و انواع وسایل تجملی میدادیم... (33-35)

- هرکس از یاد خدا رویگردان بشه... شیطونی رو به سراغش میفرستیم که همنشین او بشه... و تخصص اونها اینه که آدم رو از راه خدا باز میدارند و تازه این کارها رو براش جلوه هم میدن... تا بعدا هم که دوتایی مقابل خدا حاضر میشوند و همدیگه رو نفرین میکنند...(36-39)

- تو قصه موسی این سوره, یه نکته جالب هست... اونم مقایسه ای که فرعون, بین خودش و موسی میکنه... به دو چیز اشاره میکنه, یکی اینکه این از خانواده و طبق ه پستی هست..., نمیتونه درست صحبت کنه..., دستبند طلا نداره..., حالا که پیامبر شده فرشته ها هم که همراهش نیستند..., ... ,اونقدر ادامه میده که خدا میگه منو به خشم آورد, من هم انتقام گرفتم و همه رو غرق کردم, تا عبرت سایرین بشن... (امان از چشمِ تنگِ دنیا بین...) (52-56)

- عیسی (ع) نشانه ای برای فهم رستاخیز است/ سبب اگاهی بر روز قیامت است...(دوجور ترجمه نوشتم چون دو جور تفسیر میکنند,برخی به خلقت خاص ایشون اشاره میکنند و برخی نزول آخر الزمانی ایشون رو نشانه ای برای اهل حق میدانند...) (61)

- ... ... ... دوستان در آنروز دشمن یکدیگرند, مگر پرهیزکاران...(67)

- هرچه دل میخواهد... و چشم لذت میبرد... جاودانه ... ... ... بهشت... (71)

- یکی از عذابهای جهنم, ناامیدی مطلقه... (الان تو جهنمی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)  (75)

- یه چیز جالب و عجیب برام تو جهنم, خطاب انهاست به خدا... تو خیلی از ایات میگه, خدا رو خودشون صدا میکنند. به فرشته ها میگن به خداتون بگید ما رو بکُشه... (77)

- اگر خدا فرزندی داشت, من (پیامبر) اولین مطیع او بودم...!!! (81)

- خدای اسمانها... و خدای زمینها...  (در هر دو جا خدایی میکند و در هر دو جا بنده دارد...) (84)

                                 

 

 

سوره دخان

- قرآن در شب پربرکتی نازل شد... شبی که هر امری بر طبق حکمت خدا تنظیم میشه...  (3-4)

- منتظر روزی باش که اسمان دود اشکاری را پدید آورد... ... ... (خب, درباره این ایه, آقایون مفسرین کلی صحبت کرده اند... اما هیچ کدوم مثل روایات بسیار آخر زمانی منتسب به شخص پیامبر, درباره دودی که خیلی خاص است که نشانه قیامت است..., نیست. اینجا جای ذکرش نیست, شاید بعدها کل این روایت رو گفتم... میشه دربارش یه بحث آخر الزمانی به راه انداخت...) ( 10)

- وسط قصه حضرت موسی (ع) در این سوره... بعد از عذاب قوم فرعون خدا میگه... نه آسمان بر آنها گریست و نه زمین... و نه مهلتی به آنها داده شد...  و من شکه شدم وقتی تفاسیر و روایات مربوط به گریه اسمان و زمین رو خوندم... ... ... , آنها واقعا گریه میکنند... کلی روایت هست که میخوام دوتاش رو بگم: 1- امام صادق (ع): آسمان بر یحیی بن زکریا و بر حسین ابن علی چهل روز گریه کرد و بر کس دیگری جز اندو گریه نکرده. پرسیدند چطور گریه ای؟ فرمود: به هنگام طلوع و غروب سرخی خاصی در آسمان ظاهر میشد... (و من به تیتراژ مختارنامه فکر میکردم و... میسوختم...)    2- پیامبر(ص): هیچ مومنی نیست مگر اینکه دری در اسمان دارد که عملش از آن بالا میرود و دری که روزیش از آن نازل میشود, هنگامی که میمیرد, ایندو در برایش گریه میکنند... ... ... (29)

- اینجا اسم یه قوم جدید میاد: "قوم تُبّع" که اهل یمن هستند. میگن, این لقبی برای پادشاهان یمن است. یا اسم فرد خاصی است که خودش مومن شد اما قومش کافر ماندند... (37)

- (...) (53)

- آنها جز مرگ نخستین, مرگ دیگری را نخواهند چشید...(در بهشت مرگی نمیچشند, محال است مجدد مرگ اول را بچشند,..., تفاسیر راضیم نمیکنن...) (56)

 

 

سوره جاثیه

- برای مومنین,اهل یقین و اهل تفکر...  در اسمانها و زمین و خودتان و جنبندگان زمین و آمد و شد روز و شب و رزقی که خدا از آسمان نازل میکند و باد... پر از نشانه است... (3-5)

- وای بر هر دروغگوی گناهکار... (7-10)

- همه آفرینش در تسخیر شماست...(12-13)

- به عبارت آیه توجه کنید... "اجترحوا السیئات" ... آنان که گناه, زخمیشون کرده است... (21)

- معبود, هوای نفس... (پناه بر خدا...) (23)

- ... روزگار ما را هلاک کرد... (کلی تفسیر جالب داره و روایات جالبتری...) (24)

- از شدت هراس قیامت, مردم گروه گروه به زانو افتاده افتاده اند... (نمیدونم خوبه این نکته رو اینجا بگم یا نه, اما امیدوارم همیشه یادتون بمونه... تو آیات قرآن همیشه از کتابهای یاد میشه که به آدمها عرضه میشه و اعمال در آن ثبت شده. از این کتابها سه جور داریم: یکی نامه اعمال شخصی است. دومی نامه اعمال امتی است. هر مردمی نسبت به امام یا پیامبر عصر خودش نامه اعمال مشترکی دارند.(این ایه...) سوم کتاب بزرگ و اصلی ای که نزد خداست و همه آنچه از اولین و آخرین بوده در آن ثبت و ضبط است... )  (28)

- شما تو دنیا ما رو فراموش کردید, ما هم امروز شما رو فراموش میکنیم... (وای وای وای پناه بر خدا...)  (34)

 


صلوات امروز هدیه میشود به جناب وهب و مادر غیور و همسر باوفایش... سلام خدا بر همه آنها باد... [گل]

  • ۹۶/۰۳/۳۰
  • narjes srt

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی