چهارشنبه

مشخصات بلاگ

روز چهارشنبه به نام حضرت موسى بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادى علیهم السلام است.در زیارت آن بزرگواران بگو:
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَوْلِیَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکُمْ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِینَ وَ جَاهَدْتُمْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاکُمُ الْیَقِینُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِینَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا إِبْرَاهِیمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى یَا مَوْلایَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ یَا مَوْلایَ یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَ جَهْرِکُمْ مُتَضَیِّفٌ بِکُمْ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا وَ هُوَ یَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِیرٌ بِکُمْ فَأَضِیفُونِی وَ أَجِیرُونِی بِآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.

بایگانی
پیوندها

شهد رمضان (جزء 28)

جمعه, ۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره های مجادله, حشر, ممتحنه, صف, جمعه, منافقون ,تغابن, طلاق, تحریم


- احکام ظِهار: یک عادت جاهیلیت بود که شوهر فقط با بیان یک جمله, همسر را به خود حرام میکرد بدون خطبه طلاق. و اینکه این جمله مسأله ای دروغ و غیر شرعی و بسیار کار زشت و باطلی است. خدا در این آیات راه حل رفع این مشکل را بیان میکند. (1-4)

- آیات نهیِ عملِ نجوا کردن: هیچ سه نفری با هم نجوا نمیکنند که خدا چهارمین انهاست و هیچ چهار نفر و پنج نفر و ... خدا همراه آنهاست,هرجا که باشند, بعد روز قیامت اعمالشان را آشکار میکند... برای گناه و ظلم و نافرمانی پیامبر نجوا میکردند, برای اعمال نیک و تقوی نجوا کنید و از مخالفت با خدایی که بازگشتان به سوی اوست بپرهیزید..., نجوا از طرف شیطان است تا مومنین را ناراحت کند... (7-10)

- آداب جلسه: به تازه واردها جا بدهید, میگن بلند بشید بلند بشید... خدا وعدهخ وسعت دادن در بهشت رو میده (بر اساس قرآن, حتما برای همتون پیش اومده که توی مراسمی جا کم بوده مردم زیاد بودند,اعلام کردند نام امام (عج) را میبریم برخیزید بیایید جلو... باید بلند بشی و جلو بری...) (11)

- یک آزمون جالب... : از این به بعد هرکی میخواد با پیامبر صحبت کنه, باید پول (صدقه)بده... خیلی ها زدند زیرش,تقریبا همه غیر از امیر المومنین(ع). حالا خدا توبیخشون میکنه و آنها توبه میکنند و ماجرا تموم میشه... اما این اتفاق به عنوان یکی از فضائل حضرت امیر (ع) در تاریخ ثبت میشه... (12-13)

- آیا ندیدی ان کسانی رو که با جماعتی که مورد خشم خدا هستند دوستی کردند؟ (غیر المغضوب علیهم... یهود...) ,آنها نه از شما هستند و نه از آنها, قسم دروغ میخورند خودشون هم میدونن... خدا براشون عذاب دردناکی مهیا کرده..., سوگندهاشون رو کردند سپرشون و مردم رو از راه خدا باز داشتند..., روز قیامت هم مثل امروز, بازهم دروغ میگن..., اونها در تسلط شیطان و حزب او هستند... و ذلیل ترین افراد... (با یهود دوست نشو...) (14-20)

- حکم قطعی و وعده دائمی خدا: من و رسولانم پیروز هستیم... (21)

- ایمان به خدا و روز قیامت باعث میشه, با دشمن خدا  و رسول خدا دشمن باشی حتی اگر عضو خانوادت باشه... . خدا ایمان را بر قلب آنها نوشته...(حک کرده...) و با روحی از طرف خودش حمایت و تقویتشون می کنه, جاشون هم تو بهشتهای جاودانه است... اونها حزب خدا هستندووو حزب خدا همیشه پیروزه... (22)

 

سوره حشر

- کلا درباره ماجراهای مربوط به غزوه بنی نظیر است... (یکی دیگه از قبایل یهود مدینه که پیمان با پیامبر را شکستند و وارد جنگ شدند... البته مسلمانها قلعه آنها را محاصره کردند و بدون خونریزی آنرا فتح کردند و غنائم بسیاری بدست آوردند...) (1-6)

- روش مصرف فَئ... (بخشی از انفال است و به اموال فراوانی که از طریق غیر جنگ به دست مسلمانان می افتاد گفته میشود که برای تقسیم آن خدا دستورات خاصی میدهد... 6 مصرف دارد...) (7)

- معرفی سه گروه مهاجر و انصار و تابعین (همه مسامانی که پیامبر را ندیده اند تا قیامت...) و صفات و ویژگیهای انان... . انسانهایی صاف و مهربان و دلسوز و ایثارگر... (8-10)

- منافقین مدینه اقوام یهود را به مخالفت پیامبر تحریک میکنند... اگه بیرونتون کنن مام میاییم, هرکی پشتتون حرف بزنه قبول نمیکنیم, اگه باهاتون جنگیدند کمکتون میکنیم... خدا شهادت میده که دروغ میگن... اونها هیچ وقت روبرو باهاتون نمیجنگند, بین خودشون هم درگیرند شدید اما شما فکر میکنید متحدند در حالیکه دلهاشون از هم پراکنده است... بخاطر اینه که عقل ندارند... (11-14)

- شیطان هم همینطوریه... میگه کافر شو, کافر که شدی میگه من ازت بیزارم... من از خدای عالیان میترسم... (16)

- یه مثال: اگه قرآن را بر کوهی نازل میکردیم, میدیدی که از خوف خدا خشوع میکند و از هم میپاشد... (21)

- در 3 ایه 18 اسم و صفت خدا آمده... (خب حالا وقتشه... روایات بسیاری به بودن اسم اعظم خدا در میان این اسامی اشا ره میکنند و دستور العملی میدهند:

5 آیه اول سوره حدید+ 4 آیه آخر سوره حشر+ یک صلوات+ بیان حاجت = برآورده شدن آن... به فضل خدا انشا الله...)...  (21-24)

 


سوره ممتحنه

- آی مسلمونها... با دشمن من و خودتون دوست نشید... شما به اونها اظهار محبت میکنید در حالیکه اونها به آنچه به شما نازل شده کافرند و بخاطر ایمانتون شما رو از شهرتون بیرون میکنند... اگه بر شما مسلط بشوند از هر آزاری کوتاهی نمیکنند, حتی دلشون میخواد شما ها هم کافر بشید...  (1-2)

- ابراهیم (ع) و آنان که همراه او بودند, قطعا برای شماها سرمشق خوبی است... ما به شما ها و بتهاتون کافریم... بین ما دشمنی و عداوت همیشگی اشکار شده... بعد برای خودشون دعا میکنند ,خدایا ما رو مایه گمراهی و آزمایش کافران قرار نده... (4-6)

- فقط با کسایی دوست نشید که در امر دین باهاتون نبرد کرده اند و شما رو از خانه هاتون بیرون کرده اند یا کمک کردند که دشمنان از خونتون بیرونتون کنند... هرکی با اونها دوست بشه, ظالم و ستمکاره... (9)

- امتحانِ ایمانِ زنانِ مهاجر... و حکم شرعی درباره آنها... (10-11)

- روش و مفاد بیعت پیامبر با زنان... 6 شرط داره...  (12)

- آیه آخر باز میگه... با کسانی که مورد غضب خدا هستند دوست نشید... (چقدر تأکید کرد... ... ... )  (13)

 

 

سوره صف

- آی مومنان... چرا به حرفی که میزنید عمل نمیکنید... این کارِتون خیلی خدا رو خشمگین میکنه...  (2-3)

- پیکار در راه خدا همچون بنایی آهنین/ سربی... (4)

- موسی به قومش گفت... چرا اینقدر منو آزار میدید... با اینکه میدونید من فرستاده خدا هستم ... ...  ...  (5)

- عیسی گفت... من بشارت دهنده رسولی هستم که بعد از من میآید و نامش "احمد" است... (6)

- (واااای چقدر این آیه رو دوست دارم...) میخواهند نور خدا رو با دهان خودشون خاموش کنند ولی خدا نورش را کامل میکند هرچند کافران خوششون نیاد... (8)

- رسولی که بر همه ادیان غلبه خواهد کرد... ... ... (9)

- باز ماجرای معامله پر منفعت با خدا... ایمان به خدا و پیامبرش و جهاد در راه او با مال و جان... در عوضِ یکعالم جایزه خیلی بزرگ و همیشگی (10-13)

 

 

سوره جمعه

- پیامبری جهانی... این فضل خداست... (2-4)

- اگه به کتاب آسمانیت عمل نکنی و حقش رو  بجا نیاری...  شبیه خری هستی که بار کتاب میبره...(پناه بر خدا...)   (5)

- یهود, اگه خیلی فکر میکنید دوست خدا هستید خب طلب مرگ کنید... معلومه که نمیکنید... میدونید اوضاعتون خرابه... اما بلاخره با مرگ و خدا ملاقات خواهید کرد و باخبرتون میکنه از کارهایی که انجام داده اید.... ( 6-8)

- برای نماز روز جمعه, خرید و فروش رو رها کنید... نماز که تموم شد برید سراغ کار و زندگیتون... (9-10)

- (وقتی قصه این آیه رو شنیدم آنقدر غصه خوردم که ... و خیلی ترسیدم که باز هم تکرار بشه... خیلی بده خیلی...) (توی یک سال قحطی و خشکسالی در مدینه که قیمتها هم خیلی بالا رفته بود, یه کاروان مواد غذایی از شام میرسه وسط خطبه نماز جمعه, کاروان با طبل و موسیقی وارد شد و مردم متوجه حضورش شدند..., یهو همه مردم با عجله مسجد رو ترک کردند تا بروند و خریدشون رو بکنند..., میگن فقط 12 مرد و یک زن در مسجد باقی ماند... اینایه نازل شد و آنها رو به شدت ملامت کرد..., پیامبر گفتند اگر این گروه اندک هم میرفتند, خداوند بر سر مردم سنگ میریخت... )... ... ... وقتی تجارت یا سرگرمی یا لهوی رو میبینند, به سوی آن میروند و تو را ایستاده به حال خود رها میکنند, بگو آنچه که نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است... خدا بهترین روزی دهنده است... ... ... (11)

 

 

سوره منافقون

- خدا شهادت میده که منافقان دروغ میگن که تو را به پیامبری قبول دارند... (1)

- اول ایمان آوردند... ,بعد کافر شدند .... خدا هم بر دلهاشون مهر زده... حقیقت رو درک نمیکنند... (3)

- تیپ و قیافه و هیکل و طرز حرف زدن آنها, تو را به شگفتی وا میدارد... ... ... اما اونها مثل چوب خشکیده تکیه زده به دیوار هستند... هرجا شلوغ بشه فکر میکنن علیه اونهاست... اونها دشمنان واقعی تو هستند... ازشون دوری کن... خدا بکُشَدشون چطوری از حق منحرف میشن؟؟؟  (4)

- براشون هیچ فرقی نمیکنه براشون از خدا طلب آمرزش بکنی یا نکنی... خدا هیچ وقت اونها رو نمیبخشه... خدا قوم فاسق رو هدایت نمیکنه... (5-6)

- منافق ها  به مردم میگن, به فقیران اطراف پیامبر و مهاجران کمک نکنید تا متفرق بشن... در حالیکه خزائن آسمانها و زمین دست خداست... اما اونها نمیفهمند...  (تو همه اینجور ایات که از مسلمانها خواسته شده که به ضعفا کمک کنند همیشه با این عبارت خدا صاحب همه چیز است ختم میشه... یعنی برای خودت خوبه که کمک کنی اگه نکنی بلاخره خدا روزی بنده هاشو از یه طیقی میده... مهم اینه که تو برای خودت یه کاری بکنی... ... ...) (7)

- آی مواظب باشید... زن و بچه و زندگی, حواستون رو از خدا پرت نکنه... هرکی حواسش پرت بشه... زیان کرده... (9)

 

 

سوره تغابن

- والله علیم بذات الصدور... ... ... (برای خودم بود... یادته...) (4)

- به خدا و پیامبرش و نوری که نازل کردیم ایمان بیاورید... (8)

- روز تغابن... روزی که معلوم میشه چه کسایی مغبون شده اند... حسرت خورده... (9)

- هیچ مصیبتی رخ نمیده ,مگر به اذن خدا...  هرکی به خدا ایمان بیاره... خدا قلبش رو هدایت میکنه... (11)

- دوری کن, عفو کن, بگذر, ببخش... چهار مرحله... (توی اولی خشم و ناراحتی از طرف مقابل وجود داره خیلی هم زیاد و ممکنه در اولین فرصت مجازات بشه ... بعد مجازاتش نمیکنی , بعد سرزنشِش هم نمیکنی...  بعد کلا اشتباهش رو میپوشونی و فراموش میکنی...  (خیلی سخته ها... میتونی همین الان با نزدیکترین ناراحتی ای برات پیش آمده برای خودت مثالش رو بسازی...)  (14)

- اموال و فرزندان وسیله آزمایش هستند... ... ... (15)

- باید تجربه کنی که قرض دادن به خدا, واقعا مالِت رو دوبربر میکنه... بعد دیگه این لذت رو هرگز از دست نمیدی... ... ... (17)

 

سوره طلاق

- احکام طلاق... (راستش تو همه آیاتی که راجع به طلاق آمده یه چیزی برام خیلی جالبه... اون هم شدت مهربونی و محبتیه که خدا طی مرحله ای سخت و بد از زندگی, مومنان رو به اون توصیه میکنه... چقدر سفارش میکنه با دعوا از هم جدا نشید... و چقدر سعی میکنه آشتی بده... آنقدر احکام دقیقی قرار داده که اگر واقعا در جامعه ما رعایت میشد, نمیدونم اصلا کسی دیگه طلاق میگرفت؟؟؟ چقدر سفارش کرده بذارید آروم بشید آتیشها بخوابه... هی مهلت رو اضافه میکنه... تا کنار هم بمونن... بعد هم اگه هیچ جور نشد, چقدر خدا تأکید کرده که نگران گذران زندگی بعد از طلاق نباشید... خدا روزیتون رو میده... ... ... خدا خیلی خیلی خیلی مهربونتر از چیزیه که تصورش رو میکنیم... خیلی مهربونه... )(1-2)

-... ... ...   وهرکس تقوای الهی پیشه کند خدا برایش راه نجاتی قرار میدهد... و از جایی که گمان ندارد روزی اش میدهد... و هرکی به خدا توکل کنه خدا براش کافیه... خدا فرمان خودش رو عملی میکند... خدا برای هرچیز اندازه ای قرار داده... (بعد از نماز صبح این بخش از آیات رو 3 بار بخونید... تأثیرش رو بدون شک تو زندکگیتون خواهید دید... روزی ای براتون میاد که باورتون نمیشه... ( دو هفته است دارم برای تو میخونم... منتظر نتیجه ام...)... ... ... (آخر 2 و 3)

- احکام زنان مطلقه و حقوق آنها... (4-7) ... واااااااای خدا چقدر مهربونه...

- 7 آسمان... 7 زمین...  امر خدا پیوسته میان آنها نازل میشه... ... ... (12)

 

 

سوره تحریم

- اوه اوه اوه ... باز ماجرای ایندوتا زن ... (ل) ... پیامبر...  کلا فتنه اند... فکر کن, پیامبر به این مهربونی... دوتایی نقشه میکشند او را ناراحت کنند... خدا خیلی سخت اونها رو سرزنش میکنه پیامبر هم که بعدا متوجه حیله اونها میشه حالشون رو میگیره اما... اینا که آدم نمیشن... ... ...  (1-5)

- اگه همتون هم دست به دست هم بدید که اذیتش کنید... خدا و جبرئیل و مومنان صالح ... (امیرالمومنین (ع)) وبعد فرشته ها از او حفاظت میکنند... (4)

- ویژگیهای یک همسر خوب از نظر قران... 7 ویژگی که غیر از آخری همه معنوی است... و آخری برام جالب بود... که اگر 6 تای قبلی رو داشت اون آخری دیگه خیلی مهم نیست که باشه یا نباشه... ... ... (5)

- آی مومنان... خودتون و خانوادتون رو از آتشی که هیزم آن آدمها و سنگها هستند حفظ کنید... ویژگی های اخلاقی فرشته های مسوال آتش... خشن, سختگیر, اجرای دقیق فرمان خدا... (6)

- توبه نصوح... باز نوری که پیشاپیش و سمت راستشان میرود... دعا میکنند خدایا نورمون رو کامل کن... ما رو ببخش... تو برهر کار قادری... (8)

- مثال برای همه آدمها... زن و مرد نداره...  برای بدها: زن لوط و زن نوح ... (گناه آنها افشای اسرار خانه پیامبر بود وگرنه مثلا زن لوط هرگز الوده به بی عفتی نشد...) ,    و برای خوبها: مریم و آسیه...  آسیه خود خدا رو ازش خواست... و رهایی رو... هردوی آنها درشرایط سخت ایمانشان را حفظ کردند برعکس بالایی ها که در خانه وحی کافر شدند... ... ... (10-12)

 

 

خدایا... از این کارها زیاد کردی... اوایل نمی نوشتم و فقط لذتش رو می بردم... اینکه این جزء هدیه بشه به ام المومنین واقعیه واقعی... مادر عزیز هممون... که فقط خدا میدونه چقدر به او مدیون هستیم... حضرت خدیجه کبری اولین بانوی برتر بهشت سلام خدا بر او باد و به عبدالله و آمنه علیهما السلام , والدین عزیز و گرانقدر پیامبر مهربونمون... فضل و لطف توست... خدایا متشکرم بخاطر بودنت و اینهمه توجهت به ما...  [گل][گل][گل]

  • ۹۶/۰۴/۰۲
  • narjes srt

نظرات  (۱)

  • فاطمه مهربون
  • چه خوب آیه هایی که خوندم سوال برام پیش اومده بود 
    مطلب خیلی مفیدی بود 
    احسنت 
    پاسخ:
    خیلی متشکرم. قبول باشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی